دکتر سبحاني در همايش ملي مصرف بهينه « آب در صنعت» تصريح کرد: کشور ما هم به کشاورزي نيازمند است و هم به صنعت. بايد با رويکرد توسعه پايدار، گلوگاه ها را شناسايي و براي حل آنها چاره انديشي نمائيم

کد خبر: 10162 تاریخ انتشار: 1397/01/17 19:22:45
نمایش: 612
اخبار

به گزارش روابط عمومي شرکت فولاد مبارکه ،دکتر سبحاني مدير عامل فولاد مبارکه اصفهان ضمن قدرداني از فرهيختگان دانشگاهي و صاحبان صنايعي که در اين همايش شرکت نمودند:گفت اصفهان شهري است که همواره به زاينده رودش معروف بوده است اما متأسفانه چند سالي است که گرد خشک سالي بر بستر اين رودخانه رخ نمايي مي کند. روزگاري نه چندان دور بود که الگوي مصرف آب به گونه اي ديگر بود اما اکنون چند سالي است که استان اصفهان در تأمين آب با مشکل مواجه شده است. از آنجايي که استان اصفهان به واسطه وجود صنايع بزرگ و کوچک از جمله فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان، پلي اکريل، صنايع دفاع ، نيروگاه، پالايشگاه، کارخانه سيمان وپتروشيمي  به يک استان صنعتي مبدل گرديده است، انگشت اتهام بحران آب در استان به سمت صنايع نشانه گيري شد و اساساً در استان اصفهان، صنايع به عنوان عامل خشک سالي معرفي گرديدند از اين رو اميدواريم حداقل دستاورد اين همايش اين باشد که در اين خصوص، توسط جمع فرهيخته حاضر در همايش اطلاع رساني مناسبي انجام شود.

وي افزود: مسلماً صنعت يکي از مصرف کنندگان منابع آبي است، ولي بايد توجه داشت که چه سهمي از اين ميزان مصرف در صنعت اتفاق مي افتد .اين بديهي است که در همه موارد مصارف خانگي، کشاورزي و صنعتي بايد به صورت بهينه مصرف نمائيم اما چنانچه اطلاعات درستي در باره ميزان مصرف در هر حوزه در اختيار داشته باشيم و اطلاع رساني درستي انجام پذيرد آن وقت خواهيم توانست براي کاهش و مصرف بهينه آن نيز برنامه درستي داشته باشيم به عنوان مثال در صنايع وقتي براي کاهش هزينه ها برنامه ريزي مي نمائيم ملاحظه خواهيم کرد که به فرض60درصد هزينه ها مربوط به مواد اوليه20 درصد انرژي و روابط عمومي و تشريفات يک درصد هزينه تمام شده را شامل مي شود دراين مثال اگر تصميم بگيريم که به منظور کاهش هزينه ها روابط عمومي و تشريفات را تعطيل نمائيم و در اين حوزه100درصد صرفه جوئي کنيم خواهيم ديد که در هزينه تمام شده يک درصد مؤثر واقع شده است ولي اگر در60درصد هزينه تمام شده مواد اوليه فرض شده فقط10درصد صرفه جوئي نمائيم آنوقت6درصد در قيمت تمام شده صرفه جوئي کرده ايم. اين مثال در حوزه مصرف آب در حوزه هاي مختلف کشاورزي، صنعت و خانگي کشور نيز به همين صورت صادق است.
وي ادامه داد: طي يکي دوسال اخير اطلاع رساني اشتباهي که صورت گرفت اين بود که مطرح شد اين کارخانه قرار بوده در بندر عباس ساخته شود و به دلايلي به اين منطقه آورده شد و باعث خشک سالي زاينده رود گرديد اين درحاليست که بنا بر مدارک موجود از سال1350مقرر گرديده بود که اين کارخانه در همين مکان فعلي بنا گردد البته اين درست است که بعد از انقلاب نيز قرار شده بود کارخانه اي در بندر عباس با همکاري شرکت هاي انگليسي احداث گردد اما اين اتفاق نيفتاد و اين امر هرگز بدان معني نبود که اين کارخانه به جاي ديگري ساخته شود.

وي افزود: سهم آب در دنيا در سه بخش کشاورزي، خانگي و صنعت تقسيم مي گردد که سهم کشاورزي70درصد، آب شرب12درصد و صنعت18درصد است. اين در حالي است که بسياري از کشورهاي دنيا در منطقه پربارش قرار دارند و کشاورزي و فضاي سبز آنها نياز چنداني به آبياري ندارد ولي در برخي ديگر کشورها وضعيت به گونه اي متفاوت است همچنانکه سهم مصرف آب در ايران بنا بر آمار اعلام شده از سوي وزارت نيرو نشان مي دهد که بيش از 92درصد مصرف آب ما در بخش کشاورزي،6درصد در بخش مصارف خانگي و1.34درصد سهم صنعت است اينجاست که با توجه به مثال مذکور اگر ما بتوانيم فقط10درصد در بخش کشاورزي صرفه جوئي نمائيم به اندازه کل مصرف خانگي و صنعتي توانسته ايم صرفه جويي و ذخيره آب را شاهد باشيم البته اين آمار بطور ميانگين کشور است و ممکن است به خاطر اينکه اصفهان منطقه اي صنعتي است قدري در استان اصفهان متفاوت باشد.

دکتر سبحاني با ارايه آمار مثبته ي ديگري در خصوص ميزان آب مصرفي فولاد مبارکه گفت: چنانچه1.5ميليارد متر مکعب آب در زاينده رود جاري باشد، در بالاترين شرايط خطوط توليد فولاد مبارکه 1.9درصد از کل آب جاري در اين رودخانه مربوط به فولاد مبارکه است.
وي خاطر نشان کرد: طبق مدارک موجود قبل از راه اندازي فولاد مبارکه در سال66که مشخصات طرح ساخت کارخانه نهايي گرديد و ميزان مصارف مشخص شد بنا بر قرارداد منعقد شده با وزارت نيرو مقرر شد که به ازاي توليد 2.4ميليون تن فولاد40ميليون متر مکعب آب از زاينده رود برداشت نمايد که خوشبختانه نه تنها اين ميزان آب هيچگاه برداشت نشد بلکه با اجراي طرح هاي توسعه و افزيش توليد، اکنون با توليد5.2ميليون تن فولاد، مصرف آب بر اساس کنتور نصب شده فقط29ميليون متر مکعب آب از زاينده رود ميباشد به عبارت ديگر، طبق قرارداد مي بايد به ازاي توليد هرتن فولاد16.7متر مکعب آب مصرف مي شد که اکنون علي رغم توسعه هاي انجام شده در خطوط توليد و فضاي سبز ، با66درصد کاهش مصرف، اين ميزان مصرف را به5.6متر مکعب بر تن توليد بهينه سازي نموده ايم
مدير عامل فولاد مبارکه با بيان اين مطلب که بهينه سازي مصرف آب در فولاد مبارکه اساساً به خاطر حفظ منابع آبي، توسعه پايدار و در راستاي مسؤليت هاي اجتماعي شرکت صورت گرفته است خاطر نشان کرد: اين کاهش مصرف به صورت تصادفي حادث نشده است بلکه اقدامات خوبي از قبيل احداث تصفيه خانه هاي متعدد براي بازچرخاني، تصفيه و مصرف بهينه آب در کارخانه و استفاده از آبياري قطره اي براي آبياري1600هکتار فضاي سبز موجود در کارخانه صورت گرفته است، به جرأت ميتوان گفت فقط بخشي از آب که ناچاراً براي خنک کاري تجهيزات و محصول استفاده مي شود تبخير مي گردد. بنابراين ملاحظه مي کنيم که با اين ميزان مصرف به واقع بود يا نبود اين کارخانه، اثري براي زاينده رود ندارد فلذا بايد با بررسي دقيق ببينيم هدر رفت منابع آب کشور در چه جاهايي است و آن را مديريت کنيم.
وي با اشاره به نقش رسانه ها در زمينه اطلاع رساني و تنوير افکار عمومي تصريح کرد: اين درست است که اکنون استانداري، دانشگاه و فولاد مبارکه با همکاري ساير صنايع همايش ملي آب در صنعت را در اصفهان برگزار نموده اند اما نبايد فراموش کرد که شناخت چالش هاي واقعي آب در کشور و استان بعنوان يک رسالت همگاني کمک خواهد کرد تا براي بحران کم  آبي برنامه ريزي و تصميم گيري هاي بهتري را شاهد باشيم.
دکتر سبحاني از سرمايه گذاري300ميليارد توماني فولاد مبارکه براي جمع آوري و تصفيه و بازچرخاني پسابهاي شهري شهرستانهاي مبارکه و زرين شهر در بخش صنعت به عنوان يکي ديگر از راهکارهاي اين شرکت براي بهينه سازي مصارف و کمک به حفظ محيط زيست ياد کرد و گفت: انتظار ميرود از محل تصفيه و استفاده اين آب ها در صنعت به ميزان يک سوم نياز خود را تأمين نمائيم.
ايشان تصريح کرد: فولاد مبارکه در کنار همه دستاوردهاي بسيار ارزشمندي که در حوزه مصرف بهينه آب در شرکت بدست آورده است، بر اين باور است که بيش از اين نيز ميتوان با بکارگيري توان علمي و دستاوردهاي اين قبيل همايش ها و با همياري همه دلسوختگان اين حوزه بطور کارآمدتري در بهينه سازي مصارف و حفظ منابع آبي و زيست محيطي کشور گام برداشت کما اينکه بسياري از روشهاي نهادينه شده در فولاد مبارکه الگوي ساير صنايع است.

مدير عامل فولاد مبارکه تأکيد کرد: در شرايط کنوني که اقتصاد و اشتغال زايي به يکي از دغدغه هاي بزرگ کشور مبدل گرديده است کشورما هم به کشاورزي نيازمنداست و هم به صنعت. در عين حال بايد با رويکرد توسعه پايدار و توجه به منابع آبي و محيط زيست گلوگاه ها را شناسايي و براي حل آنها چاره انديشي نمائيم.

وي طي سخناني در مراسم اختتاميه همايش ملي آب در صنعت نيز ضمن ابراز خرسندي از استقبالي که از اين همايش صورت گرفت خاطر نشان کرد: فولاد مبارکه با برگزاري اين همايش تلاش کرد تا در فضايي کاملاً علمي اين زنگ خطر را به صدا درآورد که واقعاً شرايط در بحث مصرف آب فرق کرده است و مي طلبد که خود را در همه بخش هاي صنعتي، کشاورزي و مصارف شهري با شرايط جديد وفق دهيم.

مدير عامل فولاد مبارکه اظهار کرد: طي دو روزي که همايش برگزار شد در سخنراني ها ، مقالات متعدد و کارگاه هاي آموزشي گلوگاه هاي آب به خوبي تشريح گرديد اما بايد به خاطر داشته باشيم نبايد اين بحث به دست فراموشي سپرده شود و همانگونه که مطرح شد اين بحران بايد دائم در همه جا حتي در منازل تکرار و گوشزد گردد تا همه آحاد جامعه بطور جدي تري به دنبال راهکار براي حل اين بحران باشند.

دکتر سبحاني در خاتمه سخنان خود از همه زحمت کشان برگزار کننده اين همايش صميمانه تشکر و قدرداني کرد و اظهار اميدواري نمود چکيده اين همايش و تفکرات دلسوزانه، استان اصفهان و در نهايت کشور عزيز ايران را به سمت يک زندگي به دور از هرگونه دغدغه کم آبي و زيست محيطي رهنمون نمايد.

افزودن دیدگاه


پیشرفت پروژه

ناحیه احیاء مستقیم ، انباشت و برداشت(98 %)
ناحیه فولادسازی و ریخته گری مداوم(94 %)
ناحیه پشتیبانی و جنبی(86 %)
پیشرفت کل(91 %)
تصاویر روز
جراید و رسانه ها

آرشیو

پیوندها


















 

آمار سایت

آنلاین ها
21
امروز
343
دیروز
673
هفته
10292
ماه
192045
کل
238360
 

نظرسنجی

نظر شما در مورد پرتال جدید چیست؟